Veilige Schoolroutes in Meppel

De kinderen uit groep 7 van de KC Anne Frank school in Meppel gaan aan de slag met de opdracht: teken je route naar school en denk na over hoe de route veiliger en aantrekkelijker gemaakt kan worden.

Je merkt direct dat de leerlingen uit groep 7 van de KC Anne Frank school in Meppel enthousiast zijn en zin hebben in de gastles. Als wethouder Klaas de Vries binnenkomt willen de kinderen direct vragen stellen. ‘Hoe oud bent u?’, vraagt een van de kinderen. Maar al gauw willen ze weten wat hij doet en of de Vries zijn werk leuk vindt. “Ik houd mij bezig met veilig en plezierig fietsen in Meppel. Er komen geregeld inwoners bij mij om situaties te benoemen zoals ‘dat verkeersbord staat verkeerd’, ‘het verkeerslicht is lang rood voor fietsers’ en ‘dat fietspad is niet veilig’. Ik vind mijn werk heel leuk! Samen kijken we naar wat er beter kan!”.

De wethouder geeft aan dat hij uitkijkt naar het adviesrapport van de kinderen vol tips en tricks. Hij belooft ze om keihard aan de slag te gaan om Meppel nog fietsvriendelijker en veilig te maken voor iedereen. Al kan dat wel nog even duren, dus hij vraagt hen om nog even geduld te hebben. En iedereen is echt iedereen, want de wethouder doet zelf natuurlijk ook alles op de fiets!

Wethouder Klaas de Vries - foto door Wim Goedhart

Lopend of met de fiets naar school?

We vroegen kinderen wie er van hen lopend of met de fiets naar school is gekomen. 4 leerlingen kwamen lopend en 10 pakten de fiets. De overige 4 zijn met de auto gebracht. De kinderen geven aan dat ze zelf liever met de fiets gaan en eigenlijk bijna nooit met de auto worden gebracht.

Waarom op de fiets?
De kinderen hadden allemaal hun eigen reden om de fiets te pakken: ‘op de fiets kun je zelf het tempo bepalen’, ‘ik vind het mooi om de zon ’s ochtends te zien’ en ‘ik fiets graag samen met een vriendje om gezellig te kletsen’.  Ook zeiden ze dat het lekker vinden om de wind in hun haren te voelen, te genieten van de omgeving, wakker te worden op de fiets en langs de pumptrack te gaan. Een van de leerlingen maakt van fietsen echt een feestje: “Ik vind de auto minder leuk, omdat ik met mijn fiets kan springen op stoepjes.”

Waarom niet op de fiets?
Ook zijn er redenen waarom ze toch liever met de auto gaan, zoals gladde fietspaden in de winter waar ze in scherpe bochten kunnen vallen, storm, mist, hagel en sneeuw. Het was duidelijk dat vooral de weersomstandigheden ervoor zorgen dat de auto de voorkeur krijgt. Ook kiezen ze voor de auto als ze bijvoorbeeld veel spullen mee moeten voor een presentatie of als ze gaan trakteren.

Gelukkig fietsen de leerlingen van groep 7 toch het liefste naar school. Over het algemeen voelen ze zich veilig op de fiets, behalve op plekken waar auto’s slecht te zien zijn door huizen of bomen. Daar zijn wel een aantal situaties van die ze graag intekenen op de kaart tijdens de gastles.

Knelpunten en oplossingen
De leerlingen dachten gelijk mee met de oplossingen voor sommige situaties:

  • Er zijn soms te smalle fietspaden waar ze zich niet veilig voelen naast auto’s: hier willen ze graag bredere fietspaden
  • Sommige fietsenpaden hebben ribbels op de weg waardoor het met een step of skateboard lastig is: rood, glad asfalt zou voor hun de oplossing zijn
  • Soms staan tegels te ver uit elkaar en komt een wiel van een step ertussen waardoor ze vallen: dit moet ook asfalt worden of ze moeten dichter tegen elkaar aan gezet worden
  • Een ander opvallend punt is dat op het kruispunt voor de school, auto’s voorrang hebben: dat vinden ze allemaal maar gek! 
Kinderen tekenen hun fietsroute naar school in op de kaart

School in actie

Lerares Mirjam is blij dat de gastles plaatsvindt bij haar in de klas. “Er komen veel ouders met de auto. Doordat er weinig plek is rondom de school, en de doorgaande weg naast de school druk is, ontstaan er regelmatig onveilige situaties. Ouders parkeren zelfs op het gras omdat er geen plek is. Zo kunnen kinderen op de fiets er moeilijk langs en staan buurtbewoners ’s ochtends vast.”

Ze zijn met de school bezig om samen met de buurtbewoners een plan te maken voor een veilige schoolomgeving. “We zoeken bijvoorbeeld verkeersouders en we willen ouders stimuleren om de auto bij de supermarkt neer te zetten en het laatste stuk naar school te lopen met hun kinderen.”.

Lerares Mirjam helpt de kinderen met hun route intekenen
ik fiets graag samen met een vriendje om gezellig te kletsen
leerling groep 7

Als gemeente aan de slag met Veilige Schoolroutes?

Het ontbreken van een veilige fietsroute is een belangrijke reden voor ouders om hun kinderen niet op de fiets naar school te laten gaan. Door een interactieve gastles en met advies van kinderen, kan de gemeente vaak vrij eenvoudig een veilige schoolroute creëren.

Lees verder